Masz pytanie?
Wiadomość wysłana. Zamknij
Nowy kurs
pozostało do rozpoczęcia kursu

Anoreksja od 'A' do 'Z'

Kompleksowy kurs pracy z pacjentem z anoreksją
8 osób wzięło udział
0
0 opinii
  • Opis
  • Program
  • Recenzje
Kurs stacjonarny anoreksja kraków.png

Kompleksowy kurs pracy z pacjentem z anoreksją dla psychodietetyków i psychoterapeutów
Szkolenie na żywo | Kraków | 4 dni

24-25.05 i 21-22.06

 Cena: 1800 zł (przedsprzedaż: 1500 zł do 31.03.)

Dla kogo?

Szkolenie skierowane jest do psychodietetyków, psychoterapeutów oraz specjalistów pracujących z pacjentami z zaburzeniami odżywiania. To intensywny, praktyczny kurs, który wyposaży Cię w narzędzia niezbędne do skutecznej pracy z osobami cierpiącymi na anoreksję.


Dlaczego warto?

✅ Nauczysz się, jak różnicować anoreksję od innych problemów i prawidłowo oceniać stan pacjenta
✅ Zdobędziesz praktyczne umiejętności prowadzenia pierwszej sesji psychoterapeutycznej i psychodietetycznej
✅ Poznasz skuteczne metody terapii: CBT, ACT, schematów, dialog motywujący
✅ Dowiesz się, jak współpracować z rodziną pacjenta i innymi specjalistami
✅ Otrzymasz narzędzia do zarządzania trudnymi sytuacjami i zapobiegania wypaleniu zawodowemu


Forma szkolenia

Szkolenie obejmuje wykłady, warsztaty praktyczne, analizę case study oraz sesje Q&A. Każdy uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia kursu.


Prowadzenie

Szkolenie poprowadzą doświadczona psychoterapeutka i psychodietetyczka specjalizujące się w terapii zaburzeń odżywiania.


Rejestracja

Liczba miejsc ograniczona. Zapraszamy do zapisów!

PLAN SZKOLENIA

  1. Różnicowanie anoreksji podczas pierwszej sesji psychoterapeutycznej z innymi trudnościami – o co pytać i w jaki sposób 

  • Krótko rozróżnienie anoreksji a ARFID – kiedy dziecko “ nie chce jeść bo nie lubi/ ma problem z niektórymi pokarmami” a kiedy “nie je, w celu kontroli wagi”

  • Z czym jeszcze warto różnicować anoreksję:

    • anoreksja a lęk o zdrowie – “nie jem, bo boję  się, że to mi zaszkodzi i zachoruje”

    • anoreksja a fobia prosta – “nie jem, bo boję się zakrztusić” 

    • anoreksja a fobia społeczna – “nie jem poza domem, bo boję się opinii innych” 

  1. Współwystępowanie innych objawów  które należy uwzględnić w anoreksji (będzie wpływało na leczenie i “ostrość” objawów,) 
  • Współwystępowanie innych objawów (depresja, spektrum autyzmu, stany psychotyczne, OCD, trauma, zaburzenia osobowości

  • Z gabinetu terapeuty: na co zwracać uwagę podczas wywiadu, o co pytać, by móc różnicować objawy pacjenta,

 

 

  1. Przedstawienie obrazów klinicznych – case study z gabinetu psychoterapeuty

  • Anoreksja czy anoreksja bulimiczna? – jak odróżnić?

  • Anoreksja bulimiczna czy bulimia? – pacjentka przychodzi i mówi “mam bulimię” a podejrzewamy anoreksję bulimiczną – co zrobić? o co pytać?

  • Anoreksja atypowa – zagrożenia diagnostyczne 

 

 

  1. W jaki sposób rozumieć pacjenta z anoreksją? 

  • Szukanie funkcji objawów – “Po co pacjentowi jest anoreksja?” 

  • Nieadaptacyjne style radzenia sobie w anoreksji – w jaki sposób anoreksja podtrzymuje przekonania pacjenta o sobie, o innych i o świecie, 

  • Niezaspokojone potrzeby emocjonalne i schematy w anoreksji – czego pacjent naprawdę potrzebuje i w jaki sposób anoreksja udaje, że te potrzeby zaspokaja,

  • Podstawowe błędne koła w anoreksji, 

 

 

  1. Pierwsze interwencje psychoterapeutyczne z pacjentem z anoreksją 

  • Kiedy pacjent neguje objawy – w jaki sposób rozmawiać?

  • Kontrakt na rehabilitację wagi czy stabilizacja masy ciała? 

  • Podstawowe metody pracy w oparciu o protokół CBT 

  • Współpraca w zespole – jakich specjalistów włączyć do pracy z pacjentem i w których etapach 

 

  1. Kiedy protokół pracy CBT jest skuteczny a kiedy nie?

  • Czy zawsze ważymy pacjenta w gabinecie psychoterapeutycznym? 

  • Jakie mogą być trudności we wprowadzeniu automonitoringu jedzenia i w jaki sposób sobie z nimi poradzić? 

  • Pacjent jest już po terapii CBT i nie chce kolejny raz pracować tymi samymi metodami – co wtedy?

  • Kiedy pracujemy dwa razy w tygodniu a kiedy możemy się zgodzić np na setting co dwa tygodnie?

 

  1. Pacjent ma się już lepiej (objawy ustępują) ale jego stan psychiczny się pogarsza – co się dzieje? 

  • Konceptualizacja I rzędu (na poziomie objawów) i konceptualizacja II rzędu (jaki jest mój pacjent, czemu zachorował na anoreksję) – case study

  • Co w konceptualizacji pacjenta przeszkadza w osiągnięciu pełnego zdrowia ? Co podtrzymuje objawy anoreksji?

 

  1. Trudności w pracy z pacjentem z anoreksją

  • W jaki sposób stawiać zdrowe granice pacjentowi, 

  • Jak empatycznie konfrontować, by pokazywać pacjentowi troskę i empatię a jednocześnie nie godząc się na warunki choroby?

  • Jak rozmawiać, aby  sesja nie była “odbijaniem piłeczki” – “Tak, ale”

  • Jakie emocje budzi w terapeucie pacjent z anoreksją i w jaki sposób sobie z nimi radzić? 

  • Jak nie wypalić się w pracy z pacjentem z anoreksją?

 

  1. Pacjent i jego rodzina w gabinecie 

  • Praca z nastolatkiem u którego nie ma motywacji do leczenia, 

  • Psychoedukacja rodziców i pacjenta na temat anoreksji,

  • W jaki sposób współpracować z systemem rodzinnym pacjenta?

  • W jaki sposób pracować, gdy rodzice negują diagnozę lub utrudniają leczenie pacjenta?

 

 

  1. Współpraca psychoterapeuty w zespole specjalistów

  • Jaka jest moja rola jako psychoterapeuty?

  • Jakie są kompetencje psychodietetyka? 

  • W czym może pomóc psychiatra? 

  • W jaki sposób zorganizować sobie pracę w zespole?

 

  1. Nie tylko CBT – jakie metody pracy mogą pomóc w terapii pacjenta z anoreksją? 

  • Techniki terapii schematów w pracy z anoreksją

  • Pomocne techniki pracy zaczerpnięte z terapii ACT

  • Dialog motywujący w rozmowie z pacjentem i jego rodziną

  • Rola grup wsparcia dla rodziców i grupowych terapii zaburzeń odżywiania  

 

  1. Rozumienie objawów anoreksji u młodszych nastolatków (<13 r.ż),

  • Rozumienie systemowe młodszych pacjentów, 

  • Rola rodziny w terapii nastoletniego pacjenta 

  • Terapia rodzinna vs terapia oparta na rodzinie (FBT)

  • W jaki sposób pracować z młodszym nastolatkiem bez zaangażowania rodziny?

 

 

Psychodietetyk:

1. Jak dobrze zacząć pracę psychodietetyczną z nastolatkiem z anoreksją?

  • “Pani powie mojemu dziecku, że ma jeść” vs “nie zjem nic więcej” – jak reagować?

  • Budowanie relacji opartej na zaufaniu i współpracy

  • Rola rodziny w procesie

2. Ocena stanu odżywienia pacjenta

  • Narzędzia i wskaźniki diagnostyczne

  • Analiza wyników laboratoryjnych i wywiadu dietetycznego

3. Adaptacje metaboliczne a anoreksja

  • Jak organizm dostosowuje się do głodzenia?

  • Praktyczne konsekwencje dla terapii żywieniowej

4. Konsekwencje anoreksji i jak o nich rozmawiać z pacjentem

  • Fizjologiczne, psychologiczne i społeczne skutki choroby

  • Jak mówić o konsekwencjach bez wywoływania lęku?

5. Praca ambulatoryjna czy hospitalizacja?

  • Kiedy terapia ambulatoryjna jest możliwa?

  • Kryteria hospitalizacji i współpraca z zespołem medycznym

6. Refeeding syndrome vs underfeeding syndrome

  • Mechanizmy, ryzyko i objawy

  • Jak świadomie zarządzać tymi stanami w pracy z pacjentem?

7. Planowanie dietoterapii pacjenta z anoreksją

  • Etapy, tempo, rekomendacje vs rzeczywistość

  • Strategie zwiększania podaży kalorycznej

8. Co psychodietetyk ma w zanadrzu – jadłospis czy coś więcej?

  • Narzędzia poza planem żywieniowym

  • Techniki motywacyjne i behawioralne

9. Empatia, asertywność i granice w pracy z pacjentami z anoreksją

  • Jak znaleźć równowagę?

  • Unikanie pułapek nadmiernej kontroli i pobłażliwości

10. Etapy pracy psychodietetycznej a terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

  • Jak dostosować interwencje psychodietetyczne do etapów terapii?

  • Przykłady praktycznych zastosowań

11. Praca z fear foodami

  • Wykorzystanie technik CBT, ACT, TSR w terapii żywieniowej

  • Strategie stopniowego oswajania lęków

12. Największe obawy i błędne koła pacjentów z anoreksją

  • Extreme hunger, “rozciągnę żołądek”, “będę tyć w nieskończoność”

  • “Znowu będę musieć się odchudzać”, “mam zepsuty metabolizm”, “nie jestem głodna – po co jeść?”

13. Zagrożenia w pracy z pacjentami z anoreksją

  • Pułapki terapeutyczne i trudne sytuacje

  • Współpraca z innymi specjalistami

14. W kierunku jedzenia intuicyjnego

  • Jak przejść od zaburzeń odżywiania do jedzenia intuicyjnego

  • Praktyczne narzędzia i etapy procesu