Anoreksja od A do Z - ONLINE - 4 dni
- Opis
- Program
- Recenzje

Kompleksowy kurs pracy z pacjentem z anoreksją dla psychodietetyków i psychoterapeutów
Szkolenie on-line | 4 dni
25-26.09 i 16-17.10
Cena: 1999 zł (przedsprzedaż: 1799 zł do 31.07.)
Dla kogo?
Szkolenie skierowane jest do psychodietetyków, psychoterapeutów oraz specjalistów pracujących z pacjentami z zaburzeniami odżywiania. To intensywny, praktyczny kurs, który wyposaży Cię w narzędzia niezbędne do skutecznej pracy z osobami cierpiącymi na anoreksję.
Dlaczego warto?
Nauczysz się, jak różnicować anoreksję od innych problemów i prawidłowo oceniać stan pacjenta
Zdobędziesz praktyczne umiejętności prowadzenia pierwszej sesji psychoterapeutycznej i psychodietetycznej
Poznasz skuteczne metody terapii: CBT, ACT, schematów, dialog motywujący
Dowiesz się, jak współpracować z rodziną pacjenta i innymi specjalistami
Otrzymasz narzędzia do zarządzania trudnymi sytuacjami i zapobiegania wypaleniu zawodowemu
Forma szkolenia
Szkolenie obejmuje wykłady, warsztaty praktyczne, analizę case study oraz sesje Q&A. Każdy uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe, dostęp do nagranego kursu przez 30 dni od daty jego zakończenia oraz certyfikat ukończenia kursu.
Prowadzenie
Szkolenie poprowadzą doświadczona psychoterapeutka i psychodietetyczka specjalizujące się w terapii zaburzeń odżywiania.
Rejestracja
Liczba miejsc ograniczona. Zapraszamy do zapisów!
PLAN SZKOLENIA
Różnicowanie anoreksji podczas pierwszej sesji psychoterapeutycznej z innymi trudnościami – o co pytać i w jaki sposób
Krótko rozróżnienie anoreksji a ARFID – kiedy dziecko “ nie chce jeść bo nie lubi/ ma problem z niektórymi pokarmami” a kiedy “nie je, w celu kontroli wagi”
Z czym jeszcze warto różnicować anoreksję:
anoreksja a lęk o zdrowie – “nie jem, bo boję się, że to mi zaszkodzi i zachoruje”
anoreksja a fobia prosta – “nie jem, bo boję się zakrztusić”
anoreksja a fobia społeczna – “nie jem poza domem, bo boję się opinii innych”
- Współwystępowanie innych objawów które należy uwzględnić w anoreksji (będzie wpływało na leczenie i “ostrość” objawów,)
Współwystępowanie innych objawów (depresja, spektrum autyzmu, stany psychotyczne, OCD, trauma, zaburzenia osobowości
Z gabinetu terapeuty: na co zwracać uwagę podczas wywiadu, o co pytać, by móc różnicować objawy pacjenta,
Przedstawienie obrazów klinicznych – case study z gabinetu psychoterapeuty
Anoreksja czy anoreksja bulimiczna? – jak odróżnić?
Anoreksja bulimiczna czy bulimia? – pacjentka przychodzi i mówi “mam bulimię” a podejrzewamy anoreksję bulimiczną – co zrobić? o co pytać?
Anoreksja atypowa – zagrożenia diagnostyczne
W jaki sposób rozumieć pacjenta z anoreksją?
Szukanie funkcji objawów – “Po co pacjentowi jest anoreksja?”
Nieadaptacyjne style radzenia sobie w anoreksji – w jaki sposób anoreksja podtrzymuje przekonania pacjenta o sobie, o innych i o świecie,
Niezaspokojone potrzeby emocjonalne i schematy w anoreksji – czego pacjent naprawdę potrzebuje i w jaki sposób anoreksja udaje, że te potrzeby zaspokaja,
Podstawowe błędne koła w anoreksji,
Pierwsze interwencje psychoterapeutyczne z pacjentem z anoreksją
Kiedy pacjent neguje objawy – w jaki sposób rozmawiać?
Kontrakt na rehabilitację wagi czy stabilizacja masy ciała?
Podstawowe metody pracy w oparciu o protokół CBT
Współpraca w zespole – jakich specjalistów włączyć do pracy z pacjentem i w których etapach
Kiedy protokół pracy CBT jest skuteczny a kiedy nie?
Czy zawsze ważymy pacjenta w gabinecie psychoterapeutycznym?
Jakie mogą być trudności we wprowadzeniu automonitoringu jedzenia i w jaki sposób sobie z nimi poradzić?
Pacjent jest już po terapii CBT i nie chce kolejny raz pracować tymi samymi metodami – co wtedy?
Kiedy pracujemy dwa razy w tygodniu a kiedy możemy się zgodzić np na setting co dwa tygodnie?
Pacjent ma się już lepiej (objawy ustępują) ale jego stan psychiczny się pogarsza – co się dzieje?
Konceptualizacja I rzędu (na poziomie objawów) i konceptualizacja II rzędu (jaki jest mój pacjent, czemu zachorował na anoreksję) – case study
Co w konceptualizacji pacjenta przeszkadza w osiągnięciu pełnego zdrowia ? Co podtrzymuje objawy anoreksji?
Trudności w pracy z pacjentem z anoreksją
W jaki sposób stawiać zdrowe granice pacjentowi,
Jak empatycznie konfrontować, by pokazywać pacjentowi troskę i empatię a jednocześnie nie godząc się na warunki choroby?
Jak rozmawiać, aby sesja nie była “odbijaniem piłeczki” – “Tak, ale”
Jakie emocje budzi w terapeucie pacjent z anoreksją i w jaki sposób sobie z nimi radzić?
Jak nie wypalić się w pracy z pacjentem z anoreksją?
Pacjent i jego rodzina w gabinecie
Praca z nastolatkiem u którego nie ma motywacji do leczenia,
Psychoedukacja rodziców i pacjenta na temat anoreksji,
W jaki sposób współpracować z systemem rodzinnym pacjenta?
W jaki sposób pracować, gdy rodzice negują diagnozę lub utrudniają leczenie pacjenta?
Współpraca psychoterapeuty w zespole specjalistów
Jaka jest moja rola jako psychoterapeuty?
Jakie są kompetencje psychodietetyka?
W czym może pomóc psychiatra?
W jaki sposób zorganizować sobie pracę w zespole?
Nie tylko CBT – jakie metody pracy mogą pomóc w terapii pacjenta z anoreksją?
Techniki terapii schematów w pracy z anoreksją
Pomocne techniki pracy zaczerpnięte z terapii ACT
Dialog motywujący w rozmowie z pacjentem i jego rodziną
Rola grup wsparcia dla rodziców i grupowych terapii zaburzeń odżywiania
Rozumienie objawów anoreksji u młodszych nastolatków (<13 r.ż),
Rozumienie systemowe młodszych pacjentów,
Rola rodziny w terapii nastoletniego pacjenta
Terapia rodzinna vs terapia oparta na rodzinie (FBT)
W jaki sposób pracować z młodszym nastolatkiem bez zaangażowania rodziny?
Psychodietetyk:
1. Jak dobrze zacząć pracę psychodietetyczną z nastolatkiem z anoreksją?
“Pani powie mojemu dziecku, że ma jeść” vs “nie zjem nic więcej” – jak reagować?
Budowanie relacji opartej na zaufaniu i współpracy
Rola rodziny w procesie
2. Ocena stanu odżywienia pacjenta
Narzędzia i wskaźniki diagnostyczne
Analiza wyników laboratoryjnych i wywiadu dietetycznego
3. Adaptacje metaboliczne a anoreksja
Jak organizm dostosowuje się do głodzenia?
Praktyczne konsekwencje dla terapii żywieniowej
4. Konsekwencje anoreksji i jak o nich rozmawiać z pacjentem
Fizjologiczne, psychologiczne i społeczne skutki choroby
Jak mówić o konsekwencjach bez wywoływania lęku?
5. Praca ambulatoryjna czy hospitalizacja?
Kiedy terapia ambulatoryjna jest możliwa?
Kryteria hospitalizacji i współpraca z zespołem medycznym
6. Refeeding syndrome vs underfeeding syndrome
Mechanizmy, ryzyko i objawy
Jak świadomie zarządzać tymi stanami w pracy z pacjentem?
7. Planowanie dietoterapii pacjenta z anoreksją
Etapy, tempo, rekomendacje vs rzeczywistość
Strategie zwiększania podaży kalorycznej
8. Co psychodietetyk ma w zanadrzu – jadłospis czy coś więcej?
Narzędzia poza planem żywieniowym
Techniki motywacyjne i behawioralne
9. Empatia, asertywność i granice w pracy z pacjentami z anoreksją
Jak znaleźć równowagę?
Unikanie pułapek nadmiernej kontroli i pobłażliwości
10. Etapy pracy psychodietetycznej a terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
Jak dostosować interwencje psychodietetyczne do etapów terapii?
Przykłady praktycznych zastosowań
11. Praca z fear foodami
Wykorzystanie technik CBT, ACT, TSR w terapii żywieniowej
Strategie stopniowego oswajania lęków
12. Największe obawy i błędne koła pacjentów z anoreksją
Extreme hunger, “rozciągnę żołądek”, “będę tyć w nieskończoność”
“Znowu będę musieć się odchudzać”, “mam zepsuty metabolizm”, “nie jestem głodna – po co jeść?”
13. Zagrożenia w pracy z pacjentami z anoreksją
Pułapki terapeutyczne i trudne sytuacje
Współpraca z innymi specjalistami
14. W kierunku jedzenia intuicyjnego
Jak przejść od zaburzeń odżywiania do jedzenia intuicyjnego
Praktyczne narzędzia i etapy procesu
-
1Różnicowanie anoreksji podczas pierwszej sesji psychoterapeutycznej z innymi trudnościami – o co pytać i w jaki sposób
Krótko rozróżnienie anoreksji a ARFID – kiedy dziecko “ nie chce jeść bo nie lubi/ ma problem z niektórymi pokarmami” a kiedy “nie je, w celu kontroli wagi”
Z czym jeszcze warto różnicować anoreksję:
anoreksja a lęk o zdrowie – “nie jem, bo boję się, że to mi zaszkodzi i zachoruje”
anoreksja a fobia prosta – “nie jem, bo boję się zakrztusić”
anoreksja a fobia społeczna – “nie jem poza domem, bo boję się opinii innych”
-
2Współwystępowanie innych objawów które należy uwzględnić w anoreksji (będzie wpływało na leczenie i “ostrość” objawów,)
Współwystępowanie innych objawów (depresja, spektrum autyzmu, stany psychotyczne, OCD, trauma, zaburzenia osobowości
Z gabinetu terapeuty: na co zwracać uwagę podczas wywiadu, o co pytać, by móc różnicować objawy pacjenta
-
3Przedstawienie obrazów klinicznych – case study z gabinetu psychoterapeuty
Anoreksja czy anoreksja bulimiczna? – jak odróżnić?
Anoreksja bulimiczna czy bulimia? – pacjentka przychodzi i mówi “mam bulimię” a podejrzewamy anoreksję bulimiczną – co zrobić? o co pytać?
Anoreksja atypowa – zagrożenia diagnostyczne
-
4W jaki sposób rozumieć pacjenta z anoreksją?
Szukanie funkcji objawów – “Po co pacjentowi jest anoreksja?”
Nieadaptacyjne style radzenia sobie w anoreksji – w jaki sposób anoreksja podtrzymuje przekonania pacjenta o sobie, o innych i o świecie,
Niezaspokojone potrzeby emocjonalne i schematy w anoreksji – czego pacjent naprawdę potrzebuje i w jaki sposób anoreksja udaje, że te potrzeby zaspokaja,
Podstawowe błędne koła w anoreksji
-
5Pierwsze interwencje psychoterapeutyczne z pacjentem z anoreksją
Kiedy pacjent neguje objawy – w jaki sposób rozmawiać?
Kontrakt na rehabilitację wagi czy stabilizacja masy ciała?
Podstawowe metody pracy w oparciu o protokół CBT
Współpraca w zespole – jakich specjalistów włączyć do pracy z pacjentem i w których etapach
-
6Kiedy protokół pracy CBT jest skuteczny a kiedy nie?
Czy zawsze ważymy pacjenta w gabinecie psychoterapeutycznym?
Jakie mogą być trudności we wprowadzeniu automonitoringu jedzenia i w jaki sposób sobie z nimi poradzić?
Pacjent jest już po terapii CBT i nie chce kolejny raz pracować tymi samymi metodami – co wtedy?
Kiedy pracujemy dwa razy w tygodniu a kiedy możemy się zgodzić np na setting co dwa tygodnie?
-
7Pacjent ma się już lepiej (objawy ustępują) ale jego stan psychiczny się pogarsza – co się dzieje?
Konceptualizacja I rzędu (na poziomie objawów) i konceptualizacja II rzędu (jaki jest mój pacjent, czemu zachorował na anoreksję) – case study
Co w konceptualizacji pacjenta przeszkadza w osiągnięciu pełnego zdrowia ? Co podtrzymuje objawy anoreksji?
-
8Trudności w pracy z pacjentem z anoreksją
W jaki sposób stawiać zdrowe granice pacjentowi,
Jak empatycznie konfrontować, by pokazywać pacjentowi troskę i empatię a jednocześnie nie godząc się na warunki choroby?
Jak rozmawiać, aby sesja nie była “odbijaniem piłeczki” – “Tak, ale”
Jakie emocje budzi w terapeucie pacjent z anoreksją i w jaki sposób sobie z nimi radzić?
Jak nie wypalić się w pracy z pacjentem z anoreksją?
-
9Pacjent i jego rodzina w gabinecie
Praca z nastolatkiem u którego nie ma motywacji do leczenia,
Psychoedukacja rodziców i pacjenta na temat anoreksji,
W jaki sposób współpracować z systemem rodzinnym pacjenta?
W jaki sposób pracować, gdy rodzice negują diagnozę lub utrudniają leczenie pacjenta?
-
10Współpraca psychoterapeuty w zespole specjalistów
Jaka jest moja rola jako psychoterapeuty?
Jakie są kompetencje psychodietetyka?
W czym może pomóc psychiatra?
W jaki sposób zorganizować sobie pracę w zespole?
-
11Nie tylko CBT – jakie metody pracy mogą pomóc w terapii pacjenta z anoreksją?
Techniki terapii schematów w pracy z anoreksją
Pomocne techniki pracy zaczerpnięte z terapii ACT
Dialog motywujący w rozmowie z pacjentem i jego rodziną
Rola grup wsparcia dla rodziców i grupowych terapii zaburzeń odżywiania
-
12Rozumienie objawów anoreksji u młodszych nastolatków (<13 r.ż)
Rozumienie systemowe młodszych pacjentów,
Rola rodziny w terapii nastoletniego pacjenta
Terapia rodzinna vs terapia oparta na rodzinie (FBT)
W jaki sposób pracować z młodszym nastolatkiem bez zaangażowania rodziny?
-
13Jak dobrze zacząć pracę psychodietetyczną z nastolatkiem z anoreksją?
“Pani powie mojemu dziecku, że ma jeść” vs “nie zjem nic więcej” – jak reagować?
Budowanie relacji opartej na zaufaniu i współpracy
Rola rodziny w procesie
-
14Ocena stanu odżywienia pacjenta
Narzędzia i wskaźniki diagnostyczne
Analiza wyników laboratoryjnych i wywiadu dietetycznego
-
15Adaptacje metaboliczne a anoreksja
Jak organizm dostosowuje się do głodzenia?
Praktyczne konsekwencje dla terapii żywieniowej
-
16Konsekwencje anoreksji i jak o nich rozmawiać z pacjentem
Fizjologiczne, psychologiczne i społeczne skutki choroby
Jak mówić o konsekwencjach bez wywoływania lęku?
-
17Praca ambulatoryjna czy hospitalizacja?
Kiedy terapia ambulatoryjna jest możliwa?
Kryteria hospitalizacji i współpraca z zespołem medycznym
-
18Refeeding syndrome vs underfeeding syndrome
Mechanizmy, ryzyko i objawy
Jak świadomie zarządzać tymi stanami w pracy z pacjentem?
-
19Planowanie dietoterapii pacjenta z anoreksją
Etapy, tempo, rekomendacje vs rzeczywistość
Strategie zwiększania podaży kalorycznej
-
20Co psychodietetyk ma w zanadrzu – jadłospis czy coś więcej?
Narzędzia poza planem żywieniowym
Techniki motywacyjne i behawioralne
-
21Empatia, asertywność i granice w pracy z pacjentami z anoreksją
Jak znaleźć równowagę?
Unikanie pułapek nadmiernej kontroli i pobłażliwości
-
22Etapy pracy psychodietetycznej a terapia poznawczo-behawioralna (CBT)
Jak dostosować interwencje psychodietetyczne do etapów terapii?
Przykłady praktycznych zastosowań
-
23Praca z fear foodami
Wykorzystanie technik CBT, ACT, TSR w terapii żywieniowej
Strategie stopniowego oswajania lęków
-
24Największe obawy i błędne koła pacjentów z anoreksją
Extreme hunger, “rozciągnę żołądek”, “będę tyć w nieskończoność”
“Znowu będę musieć się odchudzać”, “mam zepsuty metabolizm”, “nie jestem głodna – po co jeść?”
-
25Zagrożenia w pracy z pacjentami z anoreksją
Pułapki terapeutyczne i trudne sytuacje
Współpraca z innymi specjalistami
-
26W kierunku jedzenia intuicyjnego
Jak przejść od zaburzeń odżywiania do jedzenia intuicyjnego
Praktyczne narzędzia i etapy procesu